Το Μοιρολόι της Γιαννούς


Ιστορικό πλαίσιο μοιρολογιού: Η Σταυρούλα Τσιριγώτη μοιρολογεί τον άντρα της, ( Γιάννη Τσιριγώτη ), που τον έχασε σε ηλικία 24 χρονών.

“Λαέ μου, σας παρακαλώ,
να μου το επιτρέψετε,
το βίο μου να διηγηθώ
και το δικό μου παρελθόν.

Όντας όπου εβύθισε
και μένα το καράβι μου
και χάθει ο καπετάνιος μου
και μ’ άφησε τη σιρμαγιά
στου Κότρωνα τη Χαλικιά,
με δυο κορίτσια μοναχά,
της ρούγας και της αγκαλιάς.

Ο Νίκος μου ήτα στη (γ)κοιλιά
πέντε μηνώ ήμουν μοναχά.
Μα τι να κάνου το φτωχό;
Εμπήκα στο καράβι μου
και το τιμόνι έπιασα
κι αρμένισα ξυλάρμενο
χωρίς πανιά και μηχανή.

Επήγα και το άραξα
στο λιμανάκι του Αλιπιού.
Εκεί αγκυροβόλησα.
Έδεσα τα ρεμέντζια μου
ισόβια και παντοτινά.

Έδεσα το κεφάλι μου
έσφιξα το φουστάνι μου
κι ανασκουμπώθηκα ψηλά
να τ’ αναστήσου τ’ ορφανά
με δόξα και εγωισμό.

Μα ο Τσιριγώτης ο Ντελής
που ήταν φρόνιμος πολύ
και είχε λάμπη και ακοά
προσηλιακά κι αποσκιερά
με τον (ε)φώτισε ο Θεός
η Παναγία κι ο Χριστός
και τόβαλε στο σκεφτικό
και θέει δεν τόβγαλε καλό,
να μ’ έχει όξου στην αυλή,
χωρίς στεκούμενο κλειδί.

Η ηλικία μου μικρή
εικοσιτέσσερω χρονώ
θα μ’ έπαιρνε ο πατέρας μου,
άμα γινότα φιλικό.

Μία Δευτέρα δειλινό
στις 20 του Οκτωβριού
ήρθε απάνου στη σκεπή
και έκαμε μία κλιβανή
μούριξε μέσα το κλειδί.

Η σκλάβα του να το κρατεί,
περήφανα να περπατεί,
να του λατρεύει την τιμή,
ώστα υπάρχει ζωντανή.

Όχι δική μου προκοπή,
με του Θεού τη δύναμη.
Ακούστε μου, καλοί Ρωμιοί,
και βαφτισμένοι χριστιανοί,
έσωσε η τύχη μου και κει
και από την άλλη μου μεριά.

Έχασα το Γιώργο μου,
τον άριστό μου αδερφό,
το μέγα Νοματάρχη μου,
όπου ήταν Έλληνας πιστός,
γνήσιος και φυσικός.

Δεν είναι ανάγκη να (ν)το πω
και μήτε να το λογιστώ.
Πράμα ήτα και φαίνοντα
στο (γ) κόσμο και γνωρίζοντα.

Σχολιάστε

