Χαραμής-Ψαράκος- Μπεκάκος


old_book_bindings

Σε συνέντευξη το 2010 στον Δικαίο Βαγιακάκο ο Μιχάλης Ψαράκος αναφέρει παραδόσεις για την οικογένεια του και τις σχέσεις της με την οικογένεια Χαραμή.

«Λέγομαι Μιχάλης Ψαράκος, 91 ετών, είμαι κι εγώ από την γενιά των Χαραμιάνων, είμαι Χαραμιάνος όπως και ο Μπεκάκος που μένει εδώ. Και θυμάμαι όταν ήμουνα νέος ο Θοδωρής Ψαράκος που ήταν από εδώ και δάσκαλος στο δημοτικό σχολείο του γειτονικού χωριού Κούνος, και πέθανε γύρω στα 1962, μας έλεγε ότι είμαστε Χαραμιάνοι και εμείς και ο Μπεκάκος. Να! Αυτός απέναντι είναι ο Χαραμιάνικος πύργος και τα Χαραμιάνικα σπίτια, και στον πύργο απάνω ψηλά, στο αριστερό μέρος όπως τον βλέπουμε σε ένα αγκωνάρι είναι σκαλισμένη μια χρονολογία 1805.

Έχομε επά παρακάτου και μια μικρή παλαιά εκκλησία στο όνομα της Αγίας Πελαγίας που γιορτάζει στις 4 Μαΐου και την γιορτάσαμε οφέτου πρώτη φορά. Ο δάσκαλος ο Ψαράκος μας έλεγε ότι οι Χαραμιάνοι, όπως και άλλες οικογένειες, ανήκαν στην γενιά των Καουριάνων. Οι Καουριάνοι τους κακομεταχειρίζονταν και τους έδιωξαν από την Κοίτα και αυτοί ήρθαν εδώ στον Κωλόπυργο.

Εδώ στον πύργο κατοικούσε μια γυναίκα με τα δύο παιδιά της. Το ένα ήταν πάντα στην κορυφή του πύργου οπλισμένο με ντουφέκι, ήτανε ο φύλακας του πύργου, το άλλο οπλισμένο και αυτό είχε πάει έξω στα χτήματα. Ήρθασι οι Χαραμιάνοι με ντουφέκια, επολιόρκησαν τον πύργο και ανάγκασαν το παιδί να κατέβει χωρίς να το πειράξουν, το πήραν το όπλο και το κράτησαν στον πύργο.

Άλλοι Χαραμιάνοι οπλισμένοι εκάμασι χωσιά και περιμένασι το άλλο παιδί που θα γύριζε από τα χωράφια. Όταν αυτό εγύριζε το έπιασαν του πήραν το ντουφέκι και χωρίς να το πειράξουν επήγαν στον πύργο. Τότε είπαν στην γυναίκα και τα παιδιά της να φύγουν γιατί θα μείνουν αυτοί στον Πύργο. Η γυναίκα τους ρώτησε, γιατί μας διώχνετε ? και αυτοί είπαν ¨από την Κοίτα μας έδιωξαν τώρα εμείς διώχνουμε εσάς. Επήραν τα ντουφέκια τους τα παιδιά και με την μάνα τους έφυγαν κατά τον Κούνο, χωρίς να τους  ενοχλήσουν καθόλου. Αυτά θυμούμαι που μας έλεγε ο δάσκαλος».

Παρόμοια παράδοση έχουμε από τον επίσης απόγονο Χαραμιάνο, Βασίλη Μπεκάκο. Στο βιβλίο του Δ.Π Χαραμή, Χαραμής η διαδρομή ενός επωνύμου.

« το 1840- 1850 οι Χαραμιάνοι εγκαταστάθηκαν στο Δρυ στην θέση Κωλόπυργος, όπου υπάρχει ένας πύργος σε στρατηγική θέση με μεγάλες δυνατότητες αντίστασης αφού είχε μόνο μία πρόσβαση. Η κατάληψη του πύργου έγινε από δύο του σογιού (ο ένας ήταν ο Βασίλης Μπεκάκος πατέρας του Μιχάλη Μπεκάκου, «Κακιωνάκος»), που κρύφτηκαν την νύχτα στον φούρνο του φουρνόσπιτου και το πρωί αφού έφυγε και ο μοναδικός κάτοικος του πύργου για τις δουλειές του έσπασαν την πόρτα και κατέλαβαν τον πύργο. Στον πύργο ήταν ένα μικρό παιδί το οποίο δεν το πείραξαν. Ο ιδιοκτήτης του πύργου αναγκάστηκε να δεχτεί το τετελεσμένο γεγονός να πάρει το παιδί του και να φύγει. Επώνυμα των οικογενειών του σογιού είναι Μπεκάκος, Ψαράκος, Ξωξάκος, Καρκατζάκος». 

Κοίτα – Κωλόπυργος (4 Km  )

Παρατηρούμε ότι και στις δύο παραδόσεις υπάρχουν βασικά κοινά σημεία. Το ένα είναι ότι οι Χαραμιάνοι εκδιώχθηκαν από την αρχική κοιτίδα τους, την Κοίτα και το δεύτερο είναι ότι κατέλαβαν ομαλά και χωρίς αντίσταση την θέση Κωλόπυργος η οποία φυλασσόταν από μια μικρή οικογένεια.

Ωστόσο κατά την άποψη μας τα γεγονότα που αναφέρονται στις παραδόσεις αυτές είναι ακόμα παλαιότερα από το έτος 1840 που λέει ο κ. Μπεκάκος. Ήδη από το 1803 υπάρχουν Χαραμιάνοι στον Κωλόπυργο όπως δείχνουν τα αριστεία του Δήμου Μέσσης. Αν ληφθεί υπ όψην ότι είχαν διαμάχες με γείτονες τους στην Κοίτα ήδη από το 1767, τα πράγματα λαμβάνουν άλλη τροπή.

Σήμερα κανείς δεν γράφεται στην Μάνη με το όνομα «Χαραμής». Ωστόσο πάρα πολλοί γράφονται με το όνομα αυτό στην Ανατολική Λακωνία. Στην περιοχή της Μονεμβασιάς όπου μέλη της οικογένειας κατέφυγαν κατά την διάρκεια της ιστορίας της. Για αυτούς ο Πέτρος Χαραμής αναφέρει μαρτυρία του παππού του

«όταν τον ρωτούσα τι γνωρίζει για τους προγόνους μας και από πού έχει ξεκινήσει η οικογένεια, έλεγε πως ο παππούς του είχε πολεμήσει στην επανάσταση του 1821 με τα μανιάτικα τμήματα που είχαν έρθει στην περιοχή από την Μάνη. Τα Βελανίδια άρχισαν να κτίζονται από το 1750. Πριν είχε μόνο στάνες, σκηνές, καλύβες και μαντριά. Οι κάτοικοι οι περισσότεροι είχαν έρθει από την Μάνη».

Τα Χαραμιάνικα σπίτια στον Κωλόπυργο

Επίσης ο Παντελής Ιωάννου Χαραμής αναφέρει την εξής μαρτυρία

«έχω ακούσει ότι οι Χαραμιάνοι ήρθανε από την Μάνη, έτσι μας έλεγαν οι παππούδες μας. Τότε κατοικήσανε πρώτα στο Φαρακλό και έπειτα στο Παραδείσι. Δεν γνωρίζω πόσο αληθεύει ότι κάποιο έγκλημα είχε κάνει ένας Χαραμής και ήρθε εδώ. Δημιουργήσανε το χωριό γιατί ο τόπος είχε άφθονο νερό, αφού υπήρχαν 30 νερόμυλοι στο Παραδείσι. Οι κάτοικοι ήταν τσοπάνηδες μεγαλοστανήτες και είχαν ανάγκη από νερό για τα ζώα τους». 

ΠΗΓΕΣ

  1. ΛΑΚΩΝΙΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙ τόμος 19ος Δικαίου Βαγιακάκου Βιβλιοκρισία.
  2. Δ. Χαραμή «Χαραμής η διαδρομή ενός επωνύμου». Τόμος Α
  3. http://maniatonpoliteia.ning.com
Advertisements

7 thoughts on “Χαραμής-Ψαράκος- Μπεκάκος

    • Σήμερα όντως μπορεί να γράφεται έτσι. Ωστόσο στις λίστες αριστείων και δημοτολογίων που έχουμε στην διάθεση μας, γράφεται Ψαράκος.
      Τα ονόματα συνήθως τα καταγράφομε με τον ιστορικό τους τύπο.

  1. Όντος μια από της μεγαλύτερη οικογένεια είμαι πολύ ευτυχισμένη που λεγομαι μπεκακου και κατάγομαι από το δρυ…. Όσο για το όνομα καλοπυργος… Όσα χρόνια ζω εδώ πάντα τον λεγομαι καλοπυργο

    • Αγαπητή Κατερίνα

      Σας ευχαριστούμε που μας διαβάζετε και μας δίνεται δύναμη να συνεχίσουμε.
      Το ότι οι Χαραμιάνοι με τους κλάδους τους είναι από τις παλαιότερες
      οικογένειες της Μάνης είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο. Ωστόσο το να κωφεύουμε
      στην έρευνα δεν είναι καλό. Το όνομα του Οικισμού ήταν Κωλόπυργος. Σημαίνει
      στρογγυλός πύργος. (όπως κωλογιστέρνα). Τούτο συνάγεται από πλήθος εγγράφων
      της εποχής του 1821 όπου οι αγωνιστές το αναφέρουν έτσι. Ακόμα και σήμερα
      μέλη οικογενειών Μαριόλη, Μπεκάκου, Ψαράκου, το αναφέρουν έτσι. Είναι
      άσχημο να υπονομεύουμε μια προσπάθεια ανάδειξης του τόπου μας. Επίσης αν
      διαβάσετε παλιά βιβλία όπως του Κ. Κάσση θα δείτε ότι αναφέρεται
      Κωλόπυργος. Η ονομασία άλλαξε σε νεότερους χρόνους προς το* ευηχότερον*.
      Απλώς όταν μιλάμε για παλαιότερους χρόνους χρησιμοποιούμε τα ονόματα της
      εποχής.

      ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

      ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ

  2. Κι εγω ΚΩΛΟΠΥΡΓΟ τον ήξερα αν όπως είπε κι ο εκπροσωπος της συντακτικής ομάδας , αργοτερα έγινε ΚΑΛΟΠΥΡΓΟΣ χάριν ευφωνίας!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s